Risicovol spel: spelen met snelheid
In het eerste blog over risicovol spel heb je meer kunnen lezen over de algemene effecten ervan voor kinderen. In dit blog staat de categorie ‘spelen met snelheid’ centraal. Deze categorie geldt voor zowel de doelgroep 1 t/m 3 jarigen als 4 t/m 13 jarigen.
De categorie spelen met snelheid zorgt ervoor dat de waarneming – met name diepte – en bewegingsperceptie wordt versterkt. Daarnaast worden door activiteiten van deze categorie van risicovol spel, zoals bijvoorbeeld schommelen en glijden, het ruimtelijk oriënterend vermogen van kinderen versterkt. Ook wordt de lichamelijke ontwikkeling van kinderen gestimuleerd. Het verbetert hun fysieke fitheid en motorische vaardigheden.
Spelen met snelheid is een categorie die over het algemeen buiten plaatsvind. Dit spel kun je stimuleren door het faciliteren van verschillend spelmateriaal en/of het organiseren van activiteiten zoals:

Voorbeelden van spelen met snelheid:
- Schommelen (1 t/m 13 jarigen)
- Van de glijbaan glijden, op de buik of rug met hoofd naar beneden of naar boven (1 t/m 13 jarigen)
- Hard fietsen (1 t/m 13 jarigen)
- Hard rennen (1 t/m 13 jarigen)
- Wedstrijdje rennen organiseren (1 t/m 13 jaar)
- Skaten (4 t/m 13 jarigen)
- Rollen / spelen in een blauwe ton (4 t/m 13 jarigen)
- Een skatebord (4 t/m 13 jarigen)
- Skeelers / rolschaatsen (4 t/m 13 jarigen)
Wanneer er op de locatie, of in de buurt, een schommel en/of glijbaan is, kun je de kinderen daarop laten spelen.
Tips voor een goede begeleiding
Leren gaat natuurlijk met vallen en opstaan, helemaal bij activiteiten als skeeleren, skateboarden, steppen en fietsen. Het dragen van pols- en elleboogbescherming is daarom geen overbodige luxe. Dat geldt ook voor een helm. Als de activiteit nieuw is voor een kind, kun je hem of haar eerst op een rustige plek laten oefenen. Natuurlijk kun je het kind ook een training of les laten volgen. Mocht het gebeuren dat een kind valt, help hem of haar dan weer snel omhoog. Door dat te doen voorkom je dat hij of zij angst ontwikkelt.
Mieke van der Kroft – Pedagogisch Coach
Vind je dit een leuk onderwerp? Lees meer over het spelen met hoogte in deel 3 van deze serie!