Veelgestelde vragen
Inschrijving/plaatsing/wachtlijst
Je kunt je (aankomende) kind op ieder moment aanmelden via de button 'inschrijven' op de locatiepagina.
Nee, wij vragen geen inschrijf- of administratiekosten.
Je ontvangt een bevestiging direct na de online inschrijving. Zodra we de juiste dag(en) en locatie kunnen aanbieden, nemen we contact op. Dit kan enige tijd duren en met de huidige drukte van aanvragen is het niet zeker of er op tijd een plek beschikbaar is. Voor BSO en KDV plannen we nieuwe kinderen een half jaar voor de gewenste startdatum in. Voor peuteropvang hanteren we een termijn van 3 maanden voor gewenste startdatum.
De afdeling Planning neemt contact met je op zodra wij een plaats kunnen aanbieden. Wanneer je kind gebruik kan maken van de opvang is moeilijk in te schatten omdat dit van veel factoren afhangt zoals: de leeftijd van het kind, de gewenste opvanglocatie(s) en de gewenste opvangdagen. Voor alle opvangsoorten is ook de gewenste startdatum een factor. Wanneer je bijvoorbeeld flexibel kunt zijn qua opvangdagen is er kans dat je sneller in aanmerking komt voor een plaats. Zodra wij een aanbod kunnen doen, nemen wij contact met je op. Natuurlijk mag je voor de laatste stand van zaken altijd contact met ons opnemen door te bellen naar (023)- 512 39 20 of te mailen naar: planning@herokindercentra.nl.
De drukke dagen zijn maandag, dinsdag en donderdag. Woensdag en vrijdag zijn minder druk. Als je flexibel kunt zijn qua dagen en geen voorkeur hebt voor een specifieke locatie, dan is plaatsing vaak eerder mogelijk.
Ja, je kunt de wijziging per mail of telefonisch aan ons doorgeven via telefoonnummer (023)- 512 39 20 of door te mailen naar: planning@herokindercentra.nl
Kinderen worden geplaatst volgens de regels van het plaatsingsbeleid. In het plaatsingsbeleid zijn voorrangsregels opgenomen. Kinderen kunnen daardoor voor gaan op eerder ingeschreven kinderen. Voorbeelden van voorrang: tweede en volgende kinderen uit één gezin of kinderen die doorstromen van het kinderdagverblijf naar de buitenschoolse opvang.
Nadat je kind is ingeschreven en er plek is op de gewenste locatie en/of voor de gewenste dagen nodigen we je graag uit op de locatie voor een intakegesprek en een rondleiding. Je ontmoet tijdens deze rondleiding de pedagogisch medewerkers en krijgt een goede indruk van de sfeer van onze kinderopvang, wat wij kinderen bieden en wat onze werkwijze is (ons pedagogisch handelen).
Rondleidingen op locaties worden gepland wanneer zeker is dat je kind geplaatst kan worden of zicht is op een plaatsing. Op verschillende locaties is het namelijk niet meer vanzelfsprekend dat je direct terecht kan en is er sprake van een wachtlijst.
Er is geen doorloop termijn te hangen aan een wachtlijst. Uiteraard is er verschil tussen drie en honderd kinderen op de wachtlijst maar een specifieke datum van plaatsing kunnen we vaak niet geven. De doorloop is afhankelijk van gewenste dagen, inschrijfdatum, aantal gewenste locaties en voorrangskenmerk (zoals 2e kind, wijziging dag of nieuwe aanvraag).
Op dit moment lopen de wachtlijsten op in de kinderopvang vanwege het personeelstekort. Het helpt om flexibel te zijn in de gewenste dag, het aantal dagen en gewenste locatie.
Op sommige locaties geldt een plaatsingstop vanwege het personeelstekort, maar in principe plannen we op de meeste KDV en BSO locaties kinderen vrij snel in. Zodra wij met een aanbod kunnen komen nemen wij direct contact met u op.
Veel factoren spelen mee bij de toekenning van een opvangplek. Het kan zijn dat u op de 10e plaats staat en toch een aanbod ontvangt omdat u net een dag wenst waar plek is voor uw kind. Wij doen hier dus geen uitspraken over. Het helpt om flexibel te zijn in de gewenste dag, het aantal dagen en gewenste locatie.
Ja, als u uw tweede kind inschrijft voor de BSO of het kinderdagverblijf heeft u een voorrangskenmerk. We werken met een plaatsingsbeleid waarin de voorrangskenmerken op een rij staan. Deze is te raadplegen via onze website.
Ja, als u al gebruik maakt van de BSO of het kinderdagverblijf en op de wachtlijst staat voor een extra dag of het ruilen van een dag heeft u voorrang op nieuwe aanmeldingen. We werken met een plaatsingsbeleid waarin de voorrangskenmerken op een rij staan. Deze is te raadplegen via onze website.
Dit is afhankelijk van het personeelstekort en op dit moment nog niet duidelijk, als de plaatsingstop opgeheven kan worden en wij uw kind een plek kunnen bieden informeren wij u.
Nee. Helaas is het voor onze medewerkers niet mogelijk om iedereen die op de wachtlijst staat persoonlijk te informeren. We plannen voor het KDV en BSO een half jaar vooruit, voor de peuteropvang drie maanden vooruit en tussendoor worden er vrijgekomen plekjes ingedeeld. Als er een opvangplek beschikbaar is voor uw kind(eren), ontvangt u van ons bericht. U heeft dan een week de tijd om van het aanbod gebruik te maken.
Opvang: wijzigen, opzeggen of annuleren
We noemen dit incidentele opvang en je kan dit aanvragen via de ouderapp. Wij factureren de extra afgenomen dagen per maand of je zet hiervoor het opgebouwde ruiltegoed in. Een incidentele opvang dag wordt, als er een plek beschikbaar is, uiterlijk 2 weken voor de extra dag toegezegd door de betreffende locatie. De termijn van 2 weken geldt zowel voor de KDV als de BSO tijdens schooldagen. Voor extra opvang voor de BSO in de vakantieweken geldt een termijn van 4 weken. Bij de peuteropvang is het niet mogelijk om extra dagen aan te vragen of dagen te ruilen. – Momenteel is het in verband met het personeelstekort niet mogelijk om extra dagen aan te vragen -
Binnen Hero kindercentra wordt gewerkt met een ruil- en feestdagenservice. Aan deze services kunnen geen rechten worden ontleend. De ruil- en feestdagenservice kunnen alleen gebruikt worden via het ouderportaal en/of de ouderapp. Als een opvangdag minimaal 4 dagen van tevoren is afgemeld via het ouderportaal/app kan deze worden aangevraagd als ruildag. Het inzetten van een ruildag is mogelijk vanaf 1 week voor de afgemelde dag tot 1 week na de afgemelde dag. Na deze termijn van 2 weken vervalt de mogelijkheid om een afgemelde dag te ruilen.
U kunt ieder moment opzeggen. Er geldt een opzegtermijn van één maand. De opzegging stuurt u naar planning@herokindercentra.nl
U kunt uw BSO pakket één keer per kalenderjaar aanpassen aan het einde van het jaar. Vooral voor de oudere BSO kinderen kan een vakantiepakket nog uitkomst bieden omdat zij op schooldagen al zelfstandig naar huis kunnen gaan. De aanvraag hiervoor stuurt u voor 1 december naar planning@herokindercentra.nl. Het pakket wordt dan per 1 januari omgezet.
Er is sprake van een annulering wanneer je de plaats (geheel of gedeeltelijk) annuleert vóór de officiële plaatsingsdatum. Aan een annulering zijn kosten verbonden (zie onze leveringsvoorwaarden). Van een opzegging is sprake als uw kind al opgevangen wordt en je de plaatsing (geheel of gedeeltelijk) beëindigt. Bij opzegging geldt er een opzegtermijn van één maand.
Nee, uw kindje wordt geplaatst tot de vierde verjaardag. Als je kind nog niet op de basisschool kan beginnen, is het aanvragen van verlenging mogelijk.
Je kan hiervoor mailen naar planning@herokindercentra.nl op het moment dat het kind 3 jaar en 3 maanden is.
Verlenging na de vierde verjaardag is niet verzekerd.
Ja, we besteden tijd en aandacht aan het wennen op de opvang. We maken hierover afspraken tijdens het plaatsing gesprek. De wendagen starten vanaf de plaatsingsdatum. Voor de startdatum mogen we geen kinderen laten wennen. Houd er dan ook rekening mee dat je tijdens de wendagen je kind eerder op kunt halen. Wij bieden geen restitutie voor de niet genoten opvanguren van de wendag(en). Dit is ook opgenomen in onze leveringsvoorwaarden.
Er worden geen warme maaltijden aangeboden op onze locaties.
Kosten kinderopvang, BSO en/of peuteropvang
Dat ligt aan de opvangwensen. De meest gunstige NETTO opvangkosten kun je berekenen door een proefberekening te maken. Dat kan met de online rekentool die is terug te vinden bij de locatie van je keuze. Deze berekening geeft een indicatie van de bruto en netto kosten. Ook kun je pakketvormen naast elkaar zetten.
Dat kan met de online rekentool die is terug te vinden op de locatiepagina van je keuze. Deze berekening geeft een indicatie van de bruto en netto kosten rekening houdend met de kinderopvangtoeslag. Ook kun je pakketvormen naast elkaar zetten.
Het kan zijn dat de opvangwensen veranderen of dat het, gezien de kosten aantrekkelijker is om het pakket om te zetten. Het wijzigingen van het opvangpakket is alleen mogelijk per de eerste dag van elk kalenderjaar. Je kunt het wijzigen van pakketvorm schriftelijk doorgeven vóór 1 december via planning@herokindercentra.nl. Wij verwerken de wijziging dan per 1 januari.
Je ontvangt maandelijks een factuur en betaalt vooraf met automatische incasso. Het bedrag wordt altijd rond het einde van de maand afgeschreven. De kinderopvangtoeslag ontvang je eerder. Bijvoorbeeld de toeslag voor de maand mei ontvang je rond 20 april en onze factuur voor mei ontvang je dan eind april.
Deze vind je op de website van Hero kindercentra. Wanneer je naar de locatie van jouw keuze gaat vind je op de pagina een button 'tarieven'.
Je vraagt kinderopvangtoeslag aan via de Belastingdienst. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen wil je in aanmerking komen voor toeslag. De toeslag wordt bepaald op basis van het verzamelinkomen. Meer informatie vind je op de website van de belastingdienst.
Werk je in loondienst en stop je met werken of word je werkeloos? Of stopt je eigen onderneming? Dan heb je nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag. Daarna zijn een aantal situaties mogelijk. Als je bijvoorbeeld minder opvanguren afgenomen hebt dan het aantal uren waar je recht op hebt, dan mag je de uren die je over hebt ook na deze 3 maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar. Bekijk op de site van de belastingdienst welke situatie voor jou geldt.
Ja, je ontvangt van ons jaarlijks in de 2e helft van februari een jaaropgave. Deze kun je gebruiken voor de belastingdienst.
Dit betekent dat er een halve maand in rekening wordt gebracht.
Ja, de feestdagen worden ook in rekening gebracht en maken onderdeel uit van je opvangpakket. Deze dagen worden automatisch afgemeld zodat de uren bijgeschreven worden bij de feestdagservice.
Ja, dit is opgenomen in de algemene voorwaarden en de leveringsvoorwaarden. Wij zijn bevoegd om de overeengekomen prijs aan te passen, waaronder te verhogen. Prijswijzigingen worden minimaal 5 kalenderweken voor de invoeringsdatum aangekondigd.
Ja, dat is inbegrepen. Sommige locaties bieden warme maaltijden. Deze zijn tegen extra betaling af te nemen.
Bij de peuteropvang is dit niet het geval. Hier nemen ouders zelf luiers en fruit mee.
Ouderportaal/ouderapp
Nieuwe ouders: Na ontvangst van je getekende contract (4 weken voor de start van het contract) ontvang je een mail met uitleg over het aanmaken van een account voor het ouderportaal. Vervolgens log je in met je e-mailadres op de pagina hero.ouderportaal.nl.
U kunt inloggen via de link hero.ouderportaal.nl of via de app. Deze app is te vinden op Google Play en de App-store en heet “Konnect”. Voor het inloggen op de app heb je dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord nodig als het ouderportaal. Weet je niet zeker welke app je moet gebruiken of heb je inlogproblemen? Bel dan naar (023)- 512 39 20 of mail naar: planning@herokindercentra.nl.
Je kunt je kind afmelden via het ouderportaal/app.
Je kunt een dag afmelden via het ouderportaal. Feestdagen worden automatisch afgemeld. Het is niet mogelijk om je voor een dagdeel af te melden. Het is van belang om je zowel voor BSO als VSO apart af te melden. Het afmelden van dagen is alleen mogelijk voor reguliere opvang. Ingezette incidentele opvanguren kunnen niet worden geannuleerd.
Meld het bij de medewerkers van de groep en zij zorgen ervoor dat het hersteld wordt.
In de OuderApp kunt u gemakkelijk foto’s en berichten bekijken op uw telefoon of tablet. De Konnect OuderApp is te downloaden in de Google Play Store (voor
Android) en in de App Store (voor iOS). Als je de app hebt geïnstalleerd kun je inloggen met de gegevens die je per e-mail van Hero hebt ontvangen.
Bekijk deze video voor meer informatie over de app:https://www.kidskonnect.nl/nl/actueel/uitlegvideo-konnect-voor-ouders
Tegoeden
Voor de kinderdagverblijven en BSO heeft Hero een Feestdagenservice. Je vindt meer informatie over de feestdagenservice in de leveringsvoorwaarden, artikel 11.
De BSO heeft hiernaast ook BSO marge uren service. Meer informatie over BSO marge uren service staan in de leveringsvoorwaarden, artikel 2.7
Beide type tegoeden zijn kind en contract gebonden en niet overdraagbaar.
Voor de peuteropvang gelden deze tegoeden niet.
Via het ouderportaal of de ouderapp kun je het opgebouwde tegoed inzetten bij de aanvraag van extra opvangdagen. Heeft u onvoldoende BSO tegoed, dan is het ook mogelijk om een extra opvangdag deels vanuit het tegoed en deels op factuur af te nemen.
Extra opvang toch niet nodig? De ingezette uren uit het tegoed kunnen helaas niet meer teruggegeven worden en het tegoed is niet om te zetten in geld.
Bij de peuteropvang is het niet mogelijk om extra dagen aan te vragen of dagen te ruilen en bouw je geen tegoed op.
Wanneer de margeuren op zijn, mag de feestdagservice ingezet worden. Zie algemene voorwaarden.
In verband met het personeelstekort is er minimale ruimte voor het goedkeuren van extra aanvragen.
Het totaaloverzicht tegoed is zichtbaar in het ouderportaal. U vindt dit terug onder: Account -> Mijn Service.
Het tegoed is gebonden aan de opvang locatie van het kind, geldig op de locatie waar het kind geplaatst is en geldig voor de duur van het kalenderjaar. Er is geen restitutie mogelijk voor het vervallen tegoed. Je vindt deze informatie in de leveringsvoorwaarden, artikel 11. De leveringsvoorwaarden vind je op de pagina van de locatie van je keuze.
Ja, dat klopt. Deze dagen worden automatisch opgenomen als tegoed wanneer de feestdag een opvangdag is. De nationale feestdagen worden in rekening gebracht omdat op deze dagen de medewerkers doorbetaald krijgen en dit niet in de totale tariefstelling is versleuteld. De uren van collectieve sluitingsdagen zijn niet in het contract opgenomen en kun je niet afmelden. Je ontvangt hiervoor ook geen tegoed. De vakantiedagen en collectieve sluitingsdagen vind je op de volgende pagina: www.herokindercentra.nl/openingsdagen/.
Bij andere of bijzondere sluitingsdagen zoals bijvoorbeeld stakingsdagen wordt per situatie en in overleg met het kindercentrum, bekeken welke opvangmogelijkheden Hero kindercentra kan bieden. Het is niet vanzelfsprekend dat er extra opvang geboden wordt. Voor de opvang tijdens deze meerdere of andere bijzondere sluitingsdagen is het niet mogelijk om opgebouwd tegoed in te zetten.
Ja, je vindt deze informatie in de leveringsvoorwaarden, artikel 2.7. De leveringsvoorwaarden vind je op de pagina van de locatie van je keuze.
Het feestdagtegoed wordt uiterlijk op de maandag na de feestdag bijgeschreven in uw account.
Peuteropvang: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Vanaf hun eerste verjaardag mogen kinderen ingeschreven worden voor de peuteropvang.
Veel peuteropvanglocaties en kinderdagverblijven in Haarlem werken met speciale speel- en leerprogramma’s. In deze programma’s is extra aandacht voor de (taal)ontwikkeling van kinderen. Dit noemen we voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op een VVE-locatie leert het kind de Nederlandse taal spelenderwijs. Ook leert het omgaan met regels en met andere kinderen. De leidsters hebben een speciale training gevolgd om de ontwikkeling van je kind goed te begeleiden en stimuleren. Als je kind naar een VVE-locatie gaat, is het op vierjarige leeftijd helemaal klaar voor de stap naar de basisschool.
Voor meer informatie ga naar de website klaarvoordestarthaarlem.nl.
Een VVE indicatie wordt in samenspraak met de ouder afgegeven door het consultatiebureau.
Een kind mag als het 2 ½ jaar oud is twee ochtenden per week naar de peuteropvang. Met een VVE-indicatie gaat een kind vier dagen per week naar de peuteropvang.
Nee, met een VVE indicatie gaat een kind 16 uur per week naar de peuteropvang: 4x4 uur per week. Wanneer je kiest voor twee dagen, dan vervalt het gebruik van de VVE verklaring.
Nee, de peuteropvang is gesloten tijdens de schoolvakanties.
Met een Haarlempas is peuteropvang gratis. De kosten worden betaald door de gemeente Haarlem. Of je in aanmerking komt voor de Haarlempas is afhankelijk van je inkomenssituatie. Voor meer informatie kijk op www.haarlem.nl/haarlempas.
• Je gaat naar de website van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home
• Klik op inloggen (rechts bovenaan) en kies voor mijnbelastingdienst. Je ziet dan de
button inloggen, als je daarop klikt kan je inloggen met jouw DigiD
• Daarna klik je op inkomstenbelasting
• Je ziet dan links de verschillende belastingjaren en rechts een kopje ‘Meer informatie’
• Onderaan dit kopje staat: op zoek naar een inkomensverklaring….
• Als je daar op klikt zie je verschillende belastingjaren en dan klik je bij 2022 op het
icoontje ‘inkomensverklaring opvragen’
• Is de verklaring van 2022 nog niet beschikbaar? Stuur ons dan de verklaring van 2021
toe
Als uw kind minimaal een jaar voordat het naar de basisschool gaat, naar de ‘Klaar voor de Start’ VVE peuteropvang gaat, krijgt u voorrang op een basisschool die in uw postcode gebied valt. Om aan te tonen dat uw kind naar de ‘Klaar voor de Start’ VVE peuteropvang gaat, kunt u uw opvang contract laten zien. Daarop staat de startdatum en dat het gaat om VVE peuteropvang.
Alle activiteiten en drinken zijn inbegrepen bij de peuteropvang. Er is ook een fruitmoment en hiervoor geeft u uw kind fruit, groente en/of een cracker mee naar de peuteropvang.
Is uw kind nog niet zindelijk dan neemt u zelf een luier mee vanuit huis.
Niet altijd. Ook voor kinderen met een VVE indicatie geldt dat er wachtlijsten zijn en niet altijd gelijk plek is op de peuteropvanglocatie
Peuters met een VVE indicatie starten pas vanaf 2,5 jaar. Als beide ouders werken is het, afhankelijk van de wachtlijst mogelijk om al met twee jaar te starten.