Door vrij spel en activiteiten kunnen kinderen zich breed ontwikkelen.
Activiteitenaanbod
Activiteitenaanbod
We bieden dagelijks activiteiten aan en kinderen kiezen zelf of zij mee willen doen.
We werken met thema’s die de kinderen aanspreken en die dicht bij hun belevingswereld liggen.
We laten kinderen (in het kader van kinderparticipatie) meedenken over thema’s en activiteiten.
We zorgen voor een gevarieerd activiteitenaanbod op het gebied van natuur, techniek, sport en cultuur.
We lezen regelmatig voor aan de kinderen en zorgen voor boeken en tijdschriften om zelf te lezen.
We bieden met regelmaat aanvullende activiteiten aan zoals workshops en sportlessen.
We geven kinderen de mogelijkheid om zelfstandig hun huiswerk te maken.
Vrij spelen
We bieden kinderen gelegenheid voor vrij spel na een lange schooldag en laten hen hier zelf invulling aan geven.
We zorgen voor uitdagend en gevarieerd spelmateriaal, rust in de groep en ruimte om te spelen.
We stellen ons tijdens het spel beschikbaar op voor de kinderen, maar laten hen vrij in hun spel.
We helpen de kinderen op gang en ondersteunen als het (samen)spel stagneert.
Buitenspelen en bewegen
We laten kinderen iedere dag buiten spelen.
We hebben buiten zelf ook een actieve houding.
We brengen kinderen in contact met de natuur en de seizoenen.
We stimuleren kinderen met verschillende activiteiten en materialen waaronder ‘loose parts’.
We bieden binnen ook beweegactiviteiten aan.
We creëren extra beweegmomenten door de kinderen actief te betrekken bij huishoudelijke werkzaamheden.
Risicovol spel
We geven ruimte aan risicovol spel want kinderen leren door vallen en opstaan.
We laten kinderen grenzen verleggen, uitdagingen aangaan en risico’s inschatten.
We accepteren dat een schram of bult er soms bij hoort.
Programma tijdens schoolvrije dagen
We laten kinderen zelf meedenken over het (vakantie)programma.
We bieden een avontuurlijk en uitdagend vakantieprogramma met activiteiten en uitstapjes.
We zorgen voor een breed aanbod met gevarieerde activiteiten in het kader van natuur, techniek, sport en cultuur.
We informeren ouders vooraf over het vakantieprogramma via het ouderportaal.
We bieden in vakanties ook Hero-brede (locatie-overstijgende) activiteiten aan, zoals de Fundagen en het 7+kamp.
De inrichting
We denken goed na over de inrichting, want deze heeft invloed op de pedagogische kwaliteit.
We proberen (binnen de mogelijkheden van de locatie) te zorgen voor een rustige uitstraling.
We creëren (binnen de mogelijkheden van de locatie) een uitdagende omgeving en fijne speelplekken of speelhoeken.
Het spelmateriaal
We laten kinderen meedenken over de aanschaf van nieuw spelmateriaal.
We hebben een checklist waarop is aangegeven welk spelmateriaal er per leeftijdsgroep aanwezig zou moeten zijn op de groepen.
We zorgen voor een veelzijdig aanbod aan boeken en spelmateriaal met betrekking tot alle ontwikkelingsgebieden.
We wisselen (indien mogelijk) de materialen regelmatig af.
We vinden het belangrijk dat het spelmateriaal de eigen creativiteit stimuleert en we bieden veel ‘open eind materiaal’ / ‘loose parts’ aan.
We zorgen voor spelmateriaal, verkleedkleding en boekjes die een brede blik op de samenleving geven en waar kinderen zichzelf en hun gezin in kunnen herkennen (wat betreft uiterlijk, cultuur, gezinssamenstelling etc)
We zorgen dat kinderen het spelmateriaal zoveel mogelijk zelf kunnen pakken.