Hoe ziet een dag op de groep van het kinderdagverblijf eruit.
Een dag mee op avontuur bij Hero kindercentra
Dagritme baby's
We volgen op de babygroep het ritme van de baby’s en stemmen het dagritme zorgvuldig met ouders af.
Baby’s drinken, eten, slapen en spelen ieder op hun eigen momenten.
De geven baby’s individuele en onverdeelde aandacht, met name tijdens verzorgingsmomenten. Hier nemen we per kind rustig de tijd voor en we zijn ondertussen niet met andere dingen bezig.
Dagritme dreumesen en peuters
Wij bieden de dreumesen en peuters een voorspelbaar dagritme.
Wij houden binnen dit dagritme geen exacte tijden aan maar kijken waar de behoefte van de kinderen ligt.
We wijken soms van het dagritme af als dat voor de kinderen op dat moment prettiger is.
Slapen
We hebben een vast ritueel als we kinderen naar bed brengen.
We geven alle kinderen een moment van individuele aandacht en ze worden één voor één in bed gestopt en toegedekt.
We kijken naar wat de kinderen nodig hebben. Als kinderen die normaal niet meer slapen erg moe zijn, laten we ze toch even slapen / rusten.
We stimuleren oudere peuters om ook een rustmoment te hebben waarbij ze zonder allerlei prikkels van buitenaf tot rust kunnen komen.
We maken bij baby’s alleen gebruik van ‘white noise’ op verzoek van ouders en op een aantal voorwaarden. Naar lange stuk en folder.
Eten en drinken algemeen
Wij hanteren binnen ons voedingsbeleid de richtlijnen van het voedingscentrum.
We hebben als uitgangspunt dat kinderen op een ontspannen manier leren om gezond en gevarieerd te eten.
Eten en drinken baby's
Het eten en drinken van de baby’s stemmen wij zorgvuldig af met ouders.
De (oefen)hapjes die wij de baby’s aanbieden zijn zo gevarieerd mogelijk.
Eten en drinken dreumesen en peuters
We maken van het eten en drinken een gezellig groepsmoment voor dreumesen en peuters.
We dwingen de kinderen nooit om te eten, maar we stimuleren kinderen op een speelse manier om genoeg te eten en alles te proeven.
We bieden het eten en drinken tegelijk aan. De kinderen mogen zelf bepalen in welke volgorde ze dit nuttigen.
Wij eten hetzelfde als de kinderen om het goede voorbeeld te geven. Dit noemen we ‘pedagogisch mee eten’.
We laten het eetmoment niet te lang te laten duren en laten de kinderen niet onnodig aan tafel wachten.
We bereiden de maaltijd zoveel mogelijk van tevoren voor en betrekken de kinderen bij deze voorbereidingen.
We laten de kinderen zoveel mogelijk zelf doen (bijv. brood smeren).
Zindelijkheid
We kijken goed naar de ontwikkeling van de kinderen en sluiten aan bij hun initiatieven en behoeften m.b.t. het zindelijk worden.
We hebben een positieve en ontspannen houding ten opzichte van het zindelijk worden.
We stimuleren het zindelijkheid door kinderen mee te nemen met de andere kinderen naar de toiletten.
We accepteren dat kinderen af en toe een ‘ongelukje’ hebben.
Wij stimuleren kinderen om zelf hun broek los- en vast te maken, op de wc te gaan zitten en zelf hun handen te wassen na het toiletbezoek. De kinderen hebben deze zelfredzaamheid ook nodig op de basisschool.
Wennen
We vinden het belangrijk dat kinderen én hun ouders een goede start maken bij ons.
We leggen aan ouders uit hoe het wennen in zijn werk gaat tijdens het intakegesprek dat enkele weken voor de startdatum plaats vindt.
We maken samen afspraken voor de wenperiode.
We besteden tijdens het wennen extra aandacht aan het kind. We zorgen ervoor dat we dicht bij het kind blijven, veel oogcontact maken, aankondigen wat er gaat gebeuren en veel uitleggen.
We geven ouders bij het ophaalmoment een uitgebreide overdracht.
We bouwen de wenperiode op volgens het wenbeleid, in afstemming met ouders.
Wennen bij overgang naar de volgende groep
We geven kinderen graag de gelegenheid om te komen wennen als zij overgaan naar de volgende groep.
We stemmen de wenmomenten af op de behoeften van het kind.
We bouwen het wennen meestal op van een uurtje spelen naar een hele ochtend, tot ook blijven lunchen en slapen op de nieuwe groep.
We zorgen ervoor dat aan de beroepskracht-kind-ratio wordt voldaan als het kind tijdens het wennen een hele dag (of geheel dagdeel) op de nieuwe groep verblijft. (Dit is niet het geval als het kind in het kader van het wennen voor een kortere periode op de nieuwe groep aanwezig is tijdens bijvoorbeeld een spelactiviteit en daarna weer terug gaat naar zijn eigen groep).
De oude mentor draagt de informatie over het kind over aan de nieuwe mentor voorafgaand aan het wennen.
We bieden ouders een kennismakingsgesprek aan op de nieuwe groep.
Oudercontacten
We streven naar een positief contact en zorgen dat ouders zich welkom voelen op de groep.
We vragen tijdens de haal- en brengmomenten hoe het thuis gaat en informeren ouders over het welbevinden van hun kind.
We besteden in de overdracht ook aandacht aan wat het kind heeft meegemaakt en de ontwikkelingen die we bij het kind zien.
We maken ook gebruik van de ouderapp om ouders te informeren.