We hanteren op de BSO een vast en voorspelbaar dagritme.
We vinden het daarnaast ook belangrijk om goed aan te sluiten bij de behoeften van de kinderen.
We wijken van het dagritme af als dat voor de kinderen beter is.
Eten en drinken
Wij hanteren binnen ons voedingsbeleid de richtlijnen van het voedingscentrum.
We hebben een aantal vaste regels en routines voor het eten.
We maken van het eten en drinken een gezellig (basis)groepsmoment.
We vinden het belangrijk dat het eetmoment niet te lang duurt en we laten de kinderen daarom na een lange dag op school niet onnodig aan tafel wachten.
We bereiden zoveel mogelijk van tevoren voor, voordat de kinderen aan tafel gaan.
We betrekken de kinderen bij deze voorbereidingen en laten hen doen wat ze zelf kunnen (denk aan tafel dekken, crackers smeren, drinken inschenken, opruimen etc.).
Kinderen ophalen van school
We groeten de kinderen persoonlijk en met aandacht als we hen ophalen uit school.
We vragen aan het kind of de leerkracht wat er aan de hand is als er bijzonderheden zijn (zoals wanneer een kind bijvoorbeeld een flinke bult heeft of boos of verdrietig is), of we bellen later de school om te vragen wat er gebeurd is.
We vertrekken pas richting de BSO, als we (aan de hand van de ophaallijst) zeker weten dat de groep compleet is.
We werken bij het ophalen altijd volgens de veiligheidsmaatregelen die in protocol ‘Vervoer’ beschreven zijn.
Wennen
We vinden het belangrijk dat kinderen zich snel prettig voelen op de BSO.
We vinden het fijn als het kind meekomt naar het intakegesprek, dan kan het alvast wennen aan de ruimte en aan de aanwezige pedagogisch medewerkers.
We vertellen tijdens het intakegesprek aan ouders en kind wie de mentor van het kind is en we vermelden dit in de ouderapp. Als het kind hier niet bij is vertellen we dit tijdens de eerste opvangdag aan het kind.
We spreken met de ouder af wanneer het wennen kan plaatsvinden (ouder en kind kunnen bijvoorbeeld na het intakegesprek even op de groep blijven).
We vragen of het kind de eerst volgende keer dat het komt in ieder geval een uur voor sluitingstijd wordt opgehaald zodat er tijd is om het verloop van de middag rustig te bespreken.
We besteden tijdens het wennen extra aandacht aan het kind: we zorgen ervoor dat we beschikbaar zijn voor het kind, we leggen veel uit en kondigen aan wat er gaat gebeuren.
We laten het nieuwe kind kennis maken met de andere kinderen en pedagogisch medewerkers.
We kijken goed hoe het kind zich voelt en reageren daar op.
We geven ouders bij het ophalen een uitgebreide overdracht.
We bieden ouders (indien mogelijk) de mogelijkheid om de eerste keer na schooltijd mee naar de BSO te lopen / fietsen / rijden als zij dit wensen.
We hanteren bij het wennen het wenbeleid.
Wennen bij de overgang naar een nieuwe groep
We geven (indien van toepassing) kinderen die doorstromen naar een volgende groep graag de gelegenheid om te komen wennen als daar behoefte aan is.
We zorgen ervoor dat aan de beroepskracht-kind-ratio wordt voldaan als het kind tijdens het wennen een hele dag (of geheel dagdeel) op de nieuwe groep verblijft. (Dit is niet het geval als het kind in het kader van het wennen voor een kortere periode op de nieuwe groep aanwezig is tijdens bijvoorbeeld een spelactiviteit en daarna weer terug gaat naar zijn eigen groep).
We stimuleren (in geval van opendeurenbeleid) het kind om alvast wat vaker te spelen op de nieuwe groep.
We gaan voor de overstap met het kind alvast een aantal keer kijken op de nieuwe groep.
De oude mentor draagt de informatie over het kind over aan de nieuwe mentor voorafgaand aan het wennen.
We bieden ouders een kennismakingsgesprek aan op de nieuwe groep.
We nemen, indien het kind doorstroomt naar een andere buitenschoolse opvanglocatie van Hero kindercentra, ongeveer twee weken vóór de doorstroomdatum contact op met de nieuwe locatie om individuele wenafspraken te maken.
We vertellen aan ouders en kind wie de nieuwe mentor is.
Oudercontacten
We streven naar een positief contact en zorgen dat ouders zich welkom voelen op de groep.
We vragen tijdens de haal- en brengmomenten hoe het thuis gaat en informeren ouders over het welbevinden van hun kind.
We besteden in de overdracht ook aandacht aan wat het kind heeft meegemaakt en de ontwikkelingen die we bij het kind zien.
We maken ook gebruik van de ouderapp om ouders te informeren.