Inrichting als derde ‘pedagoog’
Een pedagogisch ingerichte ruimte ondersteunt kinderen in hun gevoel van veiligheid (deze ruimte herken ik en daar kan ik even lekker rustig zitten met een knuffel), en daagt ze uit om verder te ontwikkelen (oei, dat is een hoge toren, die kan ik ook maken, en bijvoorbeeld als we hier nog een kleedje hangen, kan de pop daarachter slapen).
Project Look&Feel
Bij Hero kindercentra werken we met het project Look&Feel. Dit project gaat over uitstraling én over pedagogisch inrichten. Hoe fijn is het als er per groep verschillende hoeken zijn voor kinderen om echt te spelen: denk aan een keuken-, een poppen-, een verkleed-, een huis-, een bouw-, een trein-, een baby-, een boeken-, en een stoeihoek. En er zijn vast nog meer leuke uitdagende hoeken te bedenken. Niet alles kan natuurlijk, er zijn kaders. Denk aan de bestaande afmetingen, het budget, en ook aan duurzaamheid, een belangrijk thema binnen Hero.
Soms is er ruimte om de keuken te draaien, of een podium weg te halen, en soms niet. En soms hoeft dat ook niet. Dat geldt ook voor de meubels: soms kunnen de kasten nog gebruikt worden, en kan er iets aan toegevoegd worden. De pedagogische visie van Hero weegt ook mee in deze besluiten.
Kinderen de mogelijkheid geven zelf keuzes te maken en zelf bij te dragen betekent voor de inrichting dat het speelgoed in lage open kasten uitgestald is. Dan kunnen kinderen zelf kiezen, zelf pakken én zelf opruimen. Soms is het op een groep met grote leeftijdsverschillen mogelijk om een grondbox te realiseren, om kleine baby’s aan de ene kant veiligheid te bieden en ze aan de andere kant ook goed te kunnen betrekken bij de groep. Als tekeningen of knutselwerkjes van kinderen zichtbaar opgehangen worden, kan dat bijdragen aan het groepsgevoel. Een lage ronde kindertafel, waar kinderen samen kunnen spelen, knutselen en puzzelen, biedt meer kansen voor kinderen dan dat ze altijd aan de hoge tafel moeten zitten.
Het is een grote uitdaging om meer ruimte te creëren om zo de mogelijkheden voor kinderen te vergroten. Een bank is fijn, maar neemt heel veel ruimte in. Lekker met kinderen kunnen zitten is wel heel erg belangrijk, maar kan ook in een chill-hoek. En dan komt er een gemakkelijke stoel om een fles te kunnen geven. Op bijna alle groepen staan hoge tafels met plek voor alle kinderen. Aan deze tafels wordt gezamenlijk gegeten en gedronken. Er is meestal geen plek om ook nog een lage ronde kindertafel neer te zetten. Terwijl dit zo veel mogelijkheden geeft. In bijna elke groep zitten wel 4 tot 6 kinderen die zelfstandig kunnen en willen eten. Die graag zelf hun tafel dekken, en samen restaurantje spelen. En daarna weer zelf willen opruimen, en samen met een ander kind een moeilijke puzzel willen maken aan diezelfde ronde lage tafel.
Andere keuzes in de inrichting vergt vaak ook een andere werkwijze: meer op de grond zitten, meer zelfstandig laten kiezen en doen, en bijvoorbeeld regelmatig speelgoed wisselen en hoeken uitdagend inrichten, ook voordat de kinderen op de groep zijn. De pedagogisch coach kan en zal hierbij een ondersteunende rol spelen.