Voetbal is voor jongens en knutselen voor meisjes, of toch niet?
Hoe vaak hoor je kinderen (of ouders) niet zeggen: ‘Voetbal is voor jongens’ of ‘Knutselen is voor meisjes’. Maar, is dat echt zo? Worden jongens en meisjes verschillend geboren? Of is het de culturele omgeving die deze verschillen versterkt? Hier is in de afgelopen jaren veel onderzoek naar gedaan.
Bij Hero kindercentra vinden we het belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen om zich breed te ontwikkelen, ieder op hun eigen manier, ongeacht of ze een jongen of meisje zijn. We besteden hier binnen de organisatie aandacht aan en vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich hier bewust van worden.
Veel recent onderzoek wijst namelijk uit dat de verschillen tussen jongens en meisjes in de basis veel minder groot zijn dan over het algemeen werd gedacht. En onderzoek laat ook zien dat de omgeving van de kinderen een grotere rol speelt in deze verschillen tussen jongens en meisjes, dan we altijd hebben aangenomen.
Door het idee dat techniek voor jongens is en poppen voor meisjes zijn, zullen meisjes bijvoorbeeld weinig technisch speelgoed aangeboden krijgen en jongens geen poppen. Maar kinderen die veel met technisch speelgoed en bouwmaterialen zoals K’nex spelen ontwikkelen hun hersenen juist meer op dit gebied. En kinderen die veel fantasiespel spelen in de huishoek ontwikkelen bijvoorbeeld meer inlevingsvermogen en sociale vaardigheden. Ongeacht of ze een jongen of meisje zijn.
We hebben veel cultureel bepaalde verwachtingen die we bewust of onbewust overbrengen op onze kinderen: welke hobby’s ze hebben, welke sport ze beoefenen, welk gedrag ze laten zien. En denk ook aan alle reclames, video’s en andere uitingen die kinderen horen en zien, waarin jongens en meisjes stereotiep worden neergezet. Die hebben ook een enorme invloed op hoe kinderen zichzelf als jongen of meisje zien. Maar meisjes kunnen net zo goed bijvoorbeeld stoer en druk zijn. En jongens mogen ook dol zijn op rustige activiteiten.
Door onbewust vast te houden aan het stereotiepe beeld van jongens en meisjes met het gedrag, het speelgoed en de activiteiten die daarbij horen, krijgen kinderen ongewild minder de mogelijkheid om zich breed te kunnen ontwikkelen en te ontdekken wat ze echt zelf leuk vinden of waar ze echt goed in zijn.
Zowel thuis als in de kinderopvang is het daarom belangrijk om hier rekening mee te houden. Bied daarom verschillende keuzes aan en maak vooraf geen onderscheid tussen ‘jongensdingen’ en ‘meisjesdingen’. Praat over dit onderwerp en moedig kinderen aan zichzelf te zijn.
We proberen bij Hero kindercentra ook om geen onderscheid te maken in stereotiepe jongens en meisjesactiviteiten. Kinderen mogen met al het speelgoed spelen en het activiteitenaanbod is zowel voor jongens als voor meisjes. Wel houden we natuurlijk rekening met de behoefte van de kinderen en mogen kinderen zelf kiezen wat ze gaan doen en waar ze mee willen spelen. Willen de kinderen lekker timmeren? Dan gaan we dat doen. Of toch liever armbandjes vlechten? Ook goed! Door veel verschillende soorten activiteiten aan te bieden krijgen de kinderen de kans om te ontdekken waar hun eigen talenten liggen en wat ze zelf leuk vinden.
Saila Smit
Inhoudelijk Manager Pedagogiek en VVE