Spelen met Uk en Puk
Je kent de uitdrukking ‘Spelenderwijs’ vast wel, maar wat betekent dat nou? Bij Hero kindercentra doen de kinderen eigenlijk de hele dag niks anders dan spelenderwijs leren. Kinderen leren namelijk dóór te spelen. Als kinderen spelen, zijn ze dingen aan het ontdekken, uitproberen, vaststellen, onderzoeken en oefenen. Ze ontwikkelen zich dus spelenderwijs.
Spelen met Uk en Puk
Uk en Puk is een leerzaam speelprogramma dat Hero kindercentra gebruikt op de peuteropvang en de kinderdagverblijven. Aan de hand van thema’s die goed aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen beleven zij en Puk de mooiste avonturen. Denk aan thema’s als ‘Hatsjoe’ (ziek en gezond), ‘Oef wat warm’ (zomer/vakantie) of ‘reuzen en kabouters’(Groot en klein). Deze verhalen maken de peuters spelenderwijs nieuwsgierig naar meer. Met het programma worden verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd, de woordenschat wordt snel groter en de kinderen leren zich vrij en zeker bewegen. Maar bij Uk en Puk draait het altijd om het spelplezier. Zo bieden we de kinderen een aanbod van activiteiten, verhalen, liedjes en spelmateriaal, dat goed op elkaar afgestemd is en past bij hun niveau. Het staat garant voor een leerzame dag vol plezier!
In 1,5 jaar tijd komen de verschillende thema’s aan bod en wordt binnen elk thema aandacht besteed aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Het gaat dus niet alleen maar over de taalontwikkeling, maar er wordt volop gedanst en buiten gespeeld (motorische ontwikkeling), geknutseld (creatieve ontwikkeling), ervaringen opgedaan met cijfers, maten en ruimtelijk inzicht (rekenprikkels), samen gelachen en onenigheid opgelost (sociaal-emotionele ontwikkeling). Zo worden alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. De ouders van de peuteropvang krijgen spelvormen mee naar huis zodat ze thuis verder kunnen spelen en lezen met de kinderen.
Begeleid spelen
De inrichting van onze opvanglocaties krijgt veel aandacht. Er zijn vaste speelhoeken zoals een huishoek, leeshoek en bouwhoek, maar er zijn ook wisselende elementen die passen bij een bepaald thema. De ruimte is zo ingericht dat het de kinderen uitnodigt om te spelen. Zij kunnen (de meeste) materialen zelf pakken om mee te spelen, maar ook is het speelgoed zo neergezet dat kinderen een spel-impuls krijgen die het spel op gang brengt of aan de gang houdt. Zo kan er een wasrekje staan met een mandje poppenkleertjes en knijpers. Eén truitje hangt al aan de waslijn. Er zijn gegarandeerd kinderen die de rest van de was gaan ophangen. De pedagogisch medewerker op de groep kijkt goed naar het spel van de kinderen. Als het nodig is zal ze meespelen om het spel te ondersteunen of iets toevoegen om het spel te verrijken. Als iemand moeite heeft met de wasknijper vraagt ze of ze even zal ‘meehelpen’ met de was en hangt ook een sok. Het kind kijkt mee en doet haar vervolgens na. Soms is betrokken zijn bij het spel van kinderen en observeren al voldoende ‘begeleiding’. We gebruiken deze 3 vormen van spelbegeleiding door elkaar heen en kijken wat er op dat moment nodig is voor de ontwikkeling van het kind of de groep.
Samen delen, samen spelen
Bij Hero kindercentra staat samen spelen hoog op de kaart. Uit onderzoek blijkt dat kinderen in een groep het meest leren van elkaar. Daarom is het van belang om dit proces zo goed mogelijk te begeleiden. In een groep kunnen kinderen goed oefenen met het spelen met andere kinderen. Pedagogisch medewerkers helpen de kinderen bijvoorbeeld om de sociale regels van samen spelen eigen te maken. Zo leren kinderen te delen, om de beurt met iets te spelen, lief te zijn voor elkaar, samen een spelletje te doen, op hun beurt te wachten, te praten met elkaar, enz. Puk (de handpop van de methode) wordt o.a. ingezet om met de kinderen te ‘praten’ en te bemiddelen of kinderen te ondersteunen als ze iets een beetje spannend vinden.
Goede voorbereiding op de basisschool
De opvang van peuters, op de peuteropvang of op het kinderdagverblijf, is naast een hele leuke plek om te spelen en de eerste vriendschappen te sluiten, ook een heel goede voorbereiding op de basisschool. Samen met de ouders werken we aan de zelfstandigheid van de kinderen (eten, aankleden, naar de WC gaan). En oefenen we elke dag met de kinderen om in de kring te zitten en een activiteit te doen. Als de kleuters naar de basisschool gaan en af en toe blij komen zwaaien naar hun pedagogisch medewerker, dan is onze missie geslaagd!
Laura Hoogcarspel
VVE & Pedagogisch Coach.
Ben je op zoek naar een leuke plek om spelenderwijs te leren?
Met bijna 85 locaties in Haarlem en Spaarndam is er altijd wel een peuteropvang locatie of kinderdagverblijf dat bij jou past!