Samen verschil kunnen maken en niet opgeven, maar juist mooie dingen bereiken!
Jessica (36) werkt als coördinator bij Hero kindercentra op onze BSO+ in de Dinkelstraat. ‘Ik ben 7 jaar geleden begonnen als pedagogisch medewerker op deze locatie en mijn passie voor het werken met kinderen ‘met een rugzakje’ is sindsdien alleen maar gegroeid. Werken op een BSO+ is zoveel meer dan alleen het ondersteunen van kinderen in hun spel en ontwikkeling, op onze BSO+ staat ook een begeleidingsplan centraal per individueel kind.’
‘BSO+ kinderen zijn speciaal, slim, lief, puur, hun eigen ik. Zij maken mijn werk bijzonder!’
‘De kinderen van BSO+ Dinkelstraat dragen allemaal een rugzakje. Door een goede bijdrage te leven als pedagogisch medewerker kunnen wij een verschil maken. Dit doen wij door de kinderen zo te begeleiden dat ook zij op een juiste en zorgeloze manier tot spel kunnen komen, zowel individueel als in groepsverband. Het mooiste vind ik om samen aan hun sociale contacten vaardigheden te werken; ze leren sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. Voor ons lijkt het simpel, maar voor veel kinderen is dit niet makkelijk, terwijl dat alles is wat zij willen…fijn met vriendjes en vriendinnetjes spelen.
Wat het werken als pedagogisch medewerker op de BSO+ zo leuk maakt? Ik heb het eigenlijk al genoemd maar kinderen op de BSO+ zijn speciaal, slim, lief, puur, hun eigen ik, anders, en hebben net dat beetje meer nodig van ons als pedagogisch medewerkers. Het zijn kinderen die er zo hard toe doen maar soms tussen wal en schip vallen. Wat schuilt er achter bepaald gedrag? Hoe kunnen we helpen? Ik vind het prachtig om hier als pedagogisch medewerker iets in te kunnen betekenen.
Actieve hechte bijdrage als pedagogisch medewerker
Als pedagogisch medewerker op de BSO+ draaien we een gestructureerde middag en maken wij emoties, tijd, en overgangsmomenten zoveel mogelijk visueel zodat het kind precies weet waar het aan toe is. Ze hebben in deze gestructureerde middag onze begeleiding en ondersteuning hard nodig, waardoor er per kind individueel gewerkt wordt aan de persoonlijke doelen. Observeren, analyseren, gesprekken voeren staan centraal zowel met de naaste collega’s als met de ouders, het kind zelf, de school en waar nodig samen met de jeugdhulpverlening. Dit maakt de rol van de pedagogisch medewerker op een BSO+ zo speciaal, je hebt een actieve bijdrage in het ontwikkelingsplan van het kind waardoor het stappen kan maken.
Activiteiten worden uitgevoerd in kleine groepjes van zo’n drie à vier kinderen en moeten begeleid en gestuurd worden. Het werken in de kleine groepjes maakt dat er een hechte band groeit tussen kind en pedagogisch medewerker. Als pedagogisch medewerker ben je de veilige haven van ieder kind op de groep. Op jou kunnen ze terugvallen wanneer zij met zichzelf of anderen in de knoop zitten. Doordat de begeleiding intensiever is, is de band tussen kind en pedagogisch medewerker sterk. Je staat veel in verbinding met de ouders, het gezin. Er vinden regelmatig gesprekken plaats en er is een open professionele communicatie.’
Werken op onze BSO+ locatie
Zoek je als pedagogisch medewerker (meer) uitdaging, connectie, verbinding en wil je er voor deze kinderen zijn? Reageer dan direct op deze leuke en uitdagende functie. Wil je eerst kennis met ons maken of meer informatie ontvangen? Bekijk dan onderstaande video of kom een keer bij ons langs op locatie. Ons team staat klaar om je nog veel meer te vertellen over onze prachtige BSO+ locatie!
‘Als pedagogisch medewerker ben je de veilige haven van ieder kind op de groep’