Inspiratieworkshop Kleintjekunst: fotoverslag
Op 21 juni heeft de workshop van Kleintjekunst plaatsgevonden bij Hart, met als centrale vraag: Hoe stimuleer je zintuiglijk en zelf-ontdekkend spel van jonge kinderen? Het was een enorm leuke workshop onder leiding van de creatief leider van Kleintjekunst. We werden niet alleen geïnspireerd door de verhalen, we mochten het zelf het ook ervaren en ontdekken.
Verrassende materialen
We zijn ingegaan op de vraag waarom de betrokkenheid en de aandacht van kinderen zo groot is tijdens de activiteiten met de kunstenaars. Een van de redenen is natuurlijk dat de kunstenaar ‘nieuw’ is. Maar een andere belangrijke reden is dat het gebruikte middel of materiaal nieuw, vreemd, onverwacht of verrassend is, of op een andere manier gebruikt mag worden.
Ontdekken via de zintuigen
De kunstenaar stuurt niet aan op het ‘eindresultaat’ maar juist op het creatieve proces van verwonderen, onderzoeken en zelf ontdekken. Kinderen ervaren meer via hun zintuigen dan volwassenen. De zintuigelijke beleving van de kinderen zelf staat daarom centraal: voelen, horen, ruiken, proeven, zien. Hierbij gebruikt de kunstenaar veelal een (combinatie van) open materialen.
Lichaamstaal
Naast het verrassende materiaal dragen het rustige tempo, de nadrukkelijke bewegingen en de sprekende mimiek van de kunstenaar sterk bij aan de betrokkenheid, nieuwsgierigheid en verwondering van de kinderen. Deze lichaamstaal begrijpen kinderen goed en ook kinderen die (nog) geen Nederlands spreken kunnen hierdoor goed meedoen.
Ruimte geven
De kunstenaars laten de kinderen zelf creatief ontdekken en onderzoeken door ze de ruimte te geven, dingen toe te staan die normaal niet mogen en niet gelijk te denken in beperkingen (bijv. ‘kinderen mogen niet vies worden’, of ‘daar is het materiaal niet voor bedoeld’). Ze laten kinderen hun eigen ontdekkingen doen en geven ruimte aan hun eigen creatieve proces. Kinderen kunnen hierdoor eigen betekenis geven aan hun ervaringen.
Tijdens de workshop zijn we zelf ook aan de slag gegaan om te ontdekken hoe zintuiglijk en zelf-ontdekkend spel gestimuleerd kan worden, wat materiaal kan uitlokken, welke ervaringen het materiaal kan opleveren, en hoe kinderen kunnen worden geprikkeld om mee te doen.
Iedereen kreeg een bepaald materiaal en ging hiermee experimenteren. Hoe klinkt het, hoe beweegt het, hoe voelt het? De deelnemers vulden elkaar aan en kwamen op veel nieuwe ideeën hoe je aan de slag kunt met de kinderen. Dit was een hele bijzondere ervaring!
Ook kunnen we zelf op de groepen veel tips van de kunstenaars toepassen, zoals:
- Niet-alledaagse materialen en ‘open’ materialen gebruiken om mee te spelen
- ‘Gewone’ materialen op een andere manier gebruiken
- Niet vanuit een eindresultaat denken maar het creatieve proces van onderzoeken centraal zetten
- Kinderen nieuwsgierig maken
- Materialen introduceren op een speelse manier
- Een rustig tempo en nadrukkelijke handelingen
- Contact met de kinderen houden en de activiteit gefaseerd opbouwen
- Kinderen hierna zelf laten spelen en experimenteren, zonder direct te sturen