Bij Hero kindercentra ontwikkel je je talenten
Voor een kansrijke toekomst voor de kinderen én de medewerkers
Ieder mens heeft recht op een toekomst vol mogelijkheden. Hero kindercentra is er voor álle kinderen, ongeacht hun achtergrond. De organisatie geeft kinderen gelijke kansen bij hun mentale, fysieke en cognitieve ontwikkeling. Dat vraagt om hoogwaardige pedagogische kwaliteit. Medewerkers krijgen dan ook doorlopend coaching en leermodules aangeboden. Om de kinderen optimaal te ondersteunen en hun talenten verder te ontwikkelen. Twee pedagogisch coach-trainees aan het woord.
Hero stimuleert de ontwikkeling en doorgroei van haar medewerkers. Renée Laarhoven (62) is zo iemand, ze werkt al jaren als pedagogisch medewerker in de kinderdagopvang. Ze wil graag doorgroeien en volgt het opleidingstraject om pedagogisch coach te worden. Dit is een intern traineeship van 8 maanden speciaal ontwikkeld door de Hero academie. Naast de lessen doe je direct praktijkervaring op als coach bij diverse opvanglocaties van Hero. Deze kopopleiding bestaat namelijk uit een externe opleiding die in company wordt gegeven, een stage en verschillende activiteiten binnen Hero die passen bij de functie van pedagogisch coach. Renée: “Kennis overdragen en collega’s begeleiden, dat trekt me. Ik wil vanuit mijn interesse en enorme ervaring pedagogisch medewerkers bijstaan.”
Agnes Duivenvoorden (63) is met dezelfde opleiding bezig. Als pedagogisch medewerker op een peuterplusgroep haalt ze veel uitdaging uit haar werk, wel vindt ze de baan fysiek zeer intensief. “Ik vraag me al langer af of ik het wel ga redden tot mijn pensioen. Het werk als coach is iets uitdagender én lichamelijk minder zwaar. Ik kan er al mijn expertise in kwijt. Vanuit eigen ervaring weet ik hoe fijn het is als iemand meekijkt, je eventuele problemen aanhoort en met je overlegt hoe situaties aan te pakken.”
Agnes: ‘Wat ik nu leer, neem ik voor de rest van mijn leven mee’
Belangrijke rol in bemiddeling
Een pedagogisch coach observeert, analyseert en ontwikkelt ideeën om de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren. Ook heeft een coach een actieve rol in de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Renée: “Naast het beantwoorden van vragen van medewerkers, maakt de coach ook video’s. Van tevoren is een pedagogisch doel besproken. Bijvoorbeeld je communicatie met het kind bij het verschonen of je spelvaardigheden.” De coach filmt de interactie tussen kind en medewerker, daarna worden de beelden uitgebreid met elkaar bekeken. “Veel ouders willen tegenwoordig dat hun baby een vast slaap- en eetritme heeft. Op de groep werkt dit soms anders dan thuis, waardoor overleg nodig is. Hero werkt kindvolgend, wij reageren op de behoefte van het kind. In zo’n geval kan de pedagogisch coach een belangrijke rol spelen in de bemiddeling. We zitten graag op één lijn met de ouders. Geborgenheid en ontwikkeling in eigen tempo, dat is waar Hero voor staat.”
Agnes: “Op de peuterplusgroep zitten kinderen die extra aandacht en begeleiding nodig hebben. Eens in de zes weken is er een kindoverleg, daar zit de pedagogisch coach bij. Hoe gaat het met de kinderen en wat is nodig om ze goed mee te laten draaien in de groep? Een coach geeft tips over de aanpak.” Renée: “De pedagogisch coach helpt medewerkers hun kennis te vergroten én te verdiepen.” Agnes: “De coach stimuleert out of the box denken. Hoe kan het anders? Ik noem een praktijkvoorbeeld: Op een bepaalde groep kwamen de kinderen slecht tot spel, er was te veel ruimte voor rennen en baldadigheid. De pedagogisch medewerkers hebben de inrichting veranderd en kleine speelhoekjes gecreëerd. We zagen direct een positief effect. In dit soort situaties kun je als coach een adviserende rol spelen. Door je neutrale positie ben je beter in staat de vinger op de zere plek te leggen. Dat is echt een toegevoegde waarde.”
Achtergrond kennen van ouders
Hero kindercentra is een maatschappelijke kinderopvangorganisatie. De kinderopvang biedt een taal- en leerrijke omgeving. Kinderen leren op een speelse manier om te gaan met anderen en ontdekken zo hun talenten. Doel van Hero is om elke dag samen met de kinderen het avontuur aan te gaan met als kernwaarden plezier, leren en aandacht. Agnes: “Een peuterplusgroep is bijvoorbeeld bijzonder gemêleerd. Hier worden kinderen opgevangen die opvallen in hun gedrag of een leer- of ontwikkelachterstand hebben. Als coach is het verstandig om samen met de pedagogisch medewerkers te kijken naar wat dat voor de groep betekent. Wat voor kinderen hebben we in huis? Verdiep je in de achtergronden van de ouders, dat kan helderheid geven. Het maakt de omgang met een taalachterstand of andere ideeën over opvoeding, bijvoorbeeld over voeding makkelijker.”
Renee: ‘Ik wil graag mijn jarenlange kennis overdragen’
Hero neemt ongelijkheid weg en biedt kinderen dezelfde kansen in de voorbereiding op de basisschool. Agnes: “Achterstanden inhalen is essentieel voor de toekomst van kinderen. Op gelijk niveau starten op de basisschool is belangrijk, ook voor de latere carrière van het kind. Het is niet eenvoudig om alle ouders het belang hiervan in te laten zien. In bepaalde culturen wordt bijvoorbeeld niet voorgelezen. Dat is niet gebruikelijk, maar wel echt goed voor een kind. Sommige ouders zijn zo kindvolgend dat het kind bepalend is voor wat er gebeurt in huis. Daarin proberen we ook te sturen. We leggen ze uit dat de kinderen straks wel moeten passen binnen het Nederlandse schoolsysteem. Als je niet nu al structuur aanbiedt, lopen ze later tegen problemen aan. Bij gesprekken over dit soort ingewikkelde zaken, kan de pedagogisch coach een ondersteunende positie hebben voor zowel de medewerkers als ouders.”
Tekst: Meta van der Meijden