
Actief spel door passief speelgoed!
Onlangs had ik een gesprek met onze pedagoog over speelgoed. Hierin vertelde ik wat ik zo al had aangeschaft voor mijn eigen zoontje Noud. Ze vertelde mij dat passief speelgoed kinderen actief maakt en dat actief speelgoed kinderen juist passief maakt. Ik luisterde aandachtig naar haar verhaal maar dacht ook even “al die pedagogische theorie.. mijn zoontje vindt het vast maar wat leuk om op die zingende Fischer Price beer te slaan en naar het muziekje te luisteren” Mijn vriend vond de theoretische uitleg erg interessant en reageerde verbazingwekkend positief op het verhaal van de pedagoog.
Mijn zoontje Noud ligt op de grond. Ik geef hem de bontgekleurde Fischer Price beer. Noud ziet het aan- en uitknopje en kijkt geïnteresseerd wat hij met dit knopje kan. Wanneer het muziekje eenmaal aangaat en er allerlei lichtjes aangaan is zijn interesse al snel verdwenen.
Iets verder liggen de gekleurde stapelbekers die hij als kraamcadeautje van zijn “juf” gekregen heeft. Hij kijkt ernaar en probeert zich ernaartoe te bewegen. Wanneer dit niet lukt wordt hij wat gefrustreerd en kijkt zijn vader aan. Zijn vader vangt het signaal op en rolt de beker naar Noud. Wauw! Dat ziet er gaaf uit! Noud rolt de beker terug en zo ontstaat er een leuk interactief spel.
Noud ontdekt nog meer bekers. Hij rolt de bekers alle kanten op en heeft de grootste pret. Even pakt hij een beker met twee handjes vast, bestudeert hem aan alle kanten, draait hem in de rondte en gooit hem vervolgens de kamer in. Hij volgt de beker met grote ogen. Wanneer hij de bekers niet meer pakken kan pakt hij een boekje dat voor hem ligt. Met het boekje gaat hij richting de beker en schuift zo de beker zijn kant op. Vol bewondering kijk ik trots naar mijn eigen zoon, die al veel meer kan dan ik mij deed beseffen. Nogmaals rollen de bekers door de kamer en gaat Noud er vol vreugde achteraan.
Mijn vriend en ik hebben het vaak over dit onderwerp. Waar ik in het begin even dacht “ja ja die theorie…” ben ik razend enthousiast doordat ik zie wat een verschil in spel er ontstaat wanneer ik dat speeltje op batterijen aanbied of wanneer ik dat bekertje, die pollepel of dat lapje stof geef. Passief speelgoed doet een beroep op de creativiteit van het kind zelf. Zij moeten iets doen met de materialen. Er zit geen aan- of uit knopje op. De creativiteit die kinderen zelf bedenken is zo mooi om te zien!
De volgende dag op mijn groep ga ik enthousiast aan de gang met passief speelgoed. Ik pak de bak met gekleurde doekjes en zet dit op de grond. Al snel komen alle kinderen erop af. De doekjes worden in de lucht gegooid, voor hun oogjes gehouden, er wordt mee gedanst en na een enthousiast spel gebruikt als dekentje om heerlijk onder te rusten.
Observeren van kinderen in hun spel, zittend op de grond vol verbazing kijken naar wat kinderen eigenlijk zelf bedenken en kunnen, is het leukste in mijn vak. Vaak vullen wij in wat kinderen zouden kunnen doen, laten wij eerst zien hoe het “hoort”, stapelen wij alvast de bekers op elkaar omdat dat de activiteit zou moeten zijn. Mij is vandaag weer bevestigd dat kinderen creatief genoeg zijn om hun eigen spel te bedenken, en geloof mij, deze creaties van de kinderen zelf zijn écht vele malen leuker om naar te kijken. Wat een prachtige fantasie zit er in ieder kind en wat leren ze een hoop van zichzelf én elkaar!
Gelukkig hebben wij op het werk nog een leuk budget voor het kopen van speelgoed. Ik heb nu al zin om allerlei leuke passieve materialen te verzamelen om vervolgens te observeren hoe actief en creatief de kinderen hiermee spelen.
Romy de Moor, pedagogisch medewerker bij Hero KDV Crommelinstraat.
Wil jij ook net als Romy werken bij Hero kindecentra? Bekijk dan hier onze vacatures en wie weet gaan wij binnenkort samen het avontuur aan!