Door vrij spel en activiteiten kunnen kinderen zich breed ontwikkelen.
Activiteitenaanbod
Baby's
We richten activiteiten vooral op zintuigelijke en lichamelijke ervaringen.
We lezen dagelijks voor aan baby’s.
We zetten alleen muziek aan als het een gerichte activiteit betreft.
Dreumesen en peuters
We werken met thema’s op basis van het programma Uk en Puk en gebruiken de pop Puk hierbij.
We zorgen per thema voor een planning met een gevarieerd en uitdagend spel- en activiteitenaanbod, en wijken van de planning af als dat beter aansluit bij de behoeften van de kinderen.
We stimuleren de verschillende ontwikkelingsgebieden.
We leggen bij alle (creatieve) activiteiten de nadruk op het proces en het plezier en laten de kinderen zoveel mogelijk zelf doen.
We geven kinderen keuzevrijheid en doen geen verplichte spel- of knutselactiviteiten.
We werken veel met kleinere groepjes om het niveau goed af te kunnen stemmen.
We bieden de oudste peuters uitdagendere activiteiten aan als de andere kinderen slapen.
We laten ook de liedjes en boeken en het spelmateriaal aansluiten op het thema.
We lezen dagelijks voor en bieden ook regelmatig activiteiten in het kader van muziek, zingen, bewegen en dansen aan. We zetten alleen muziek aan als het een gerichte activiteit betreft.
Vrij spelen
We zorgen voor rust in de groep en ruimte om te kunnen spelen.
We bieden uitdagend en gevarieerd spelmateriaal aan.
Wij zorgen ervoor dat er altijd één pedagogisch medewerker echt beschikbaar is voor de kinderen.
We zitten tijdens de spelmomenten laag of op de grond in de buurt van de kinderen en lopen niet continu rond.
We zorgen ervoor dat (vooral baby’s) gemakkelijk oogcontact kunnen maken met ons.
We observeren de ontwikkeling van de kinderen tijdens het spelen en stemmen hier op af.
We helpen de kinderen (zo nodig) op gang en ondersteunen als het spel stagneert.
We werken met de drie V’s: verkennen, verbinden, verrijken.
Buitenspelen en bewegen
We laten kinderen (ook baby’s) iedere dag buiten spelen.
We hebben zelf ook een actieve houding buiten.
We brengen kinderen in contact met de natuur en de seizoenen.
Wij stimuleren kinderen met verschillende activiteiten en materialen waaronder ‘loose parts’.
We zorgen voor zoveel mogelijk natuurlijke elementen en zintuigelijke ervaringen in de buitenruimte.
We bieden binnen ook beweegactiviteiten aan.
We beperken de momenten dat kinderen stil zitten zoveel mogelijk.
We creëren extra beweegmomenten bijvoorbeeld door de kinderen actief te betrekken bij bijvoorbeeld huishoudelijke werkzaamheden.
Risicovol spel
We geven ruimte aan risicovol spel want kinderen leren door vallen en opstaan.
We laten kinderen grenzen te verleggen, uitdagingen aangaan en risico’s inschatten.
We accepteren dat een schram of bult er soms bij hoort.
Inrichting ruimtes
We denken goed na over de inrichting, want deze heeft invloed op de pedagogische kwaliteit.
We zorgen in de groepsruimte voor een rustige uitstraling en zetten de ruimte niet overvol met spullen en speelgoed.
Inrichting dreumesen en peuters
We creëren een rijke ‘speelleeromgeving’ voor de kinderen, met uitdagende speelhoeken.
We passen per thema de inrichting van de thematafel/hoek en speelhoeken aan.
We zorgen voor vrije ruimte voor bewegingsspel.
We vinden het belangrijk dat kinderen het meeste speelgoed zelf kunnen pakken en opruimen.
Inrichting baby's
We zorgen ervoor dat we in de ruimte altijd goed oogcontact kunnen maken met de baby’s.
We zorgen ervoor dat baby’s zoveel mogelijk bewegingsvrijheid hebben om te oefenen met bewegen en ontdekken en leggen baby’s bij voorkeur op hun rug.
We maken alleen gebruik van wipstoelen als dit een duidelijk doel heeft en het een afgebakende tijd betreft.
We gebruiken de babygym met mate en houden de baby in de gaten, om te voorkomen dat hij/zij overprikkeld raakt.
We maken geen gebruik van draaiende mobiles (met of zonder muziek), loopstoeltjes en babyzitjes waarin baby’s in een houding worden gezet waar zij fysiek nog niet aan toe zijn.
Het speelmateriaal
We hebben een checklist waarop is aangegeven welk speelmateriaal er per leeftijdsgroep aanwezig zou moeten zijn op de groepen.
We zorgen voor een veelzijdig aanbod aan boeken en speelmateriaal met betrekking tot alle ontwikkelingsgebieden.
We zorgen voor een voorbereidde speelleeromgeving.
We wisselen de materialen regelmatig af.
Wij vinden het belangrijk dat het speelmateriaal de eigen creativiteit stimuleert en we bieden veel ‘open eind materiaal’ / ‘loose parts’ aan.
We letten er in het kader van de acceptatie van diversiteit goed op welke speelmateriaal we kiezen (we hebben daarom bijvoorbeeld poppen met verschillende haarkleur en huidskleur).