Vol avontuur!
‘Vol avontuur’ is het thema van de Kinderboekenweek 2025. Avontuur is ook een kernwaarde van Hero en daarnaast heeft het (voor)lezen van boeken een belangrijke plek in ons pedagogisch beleid. Een prachtige combinatie dus! Dit jaar vindt de Kinderboekenweek plaats van 1 t/m 12 oktober. In dit blog wil ik jullie meenemen in het belang van het voorlezen van boeken.
Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Voor jonge kinderen is het heel belangrijk om veel betekenisvolle taal te horen. Dit betekent dat een kind een verbinding kan maken tussen wat een volwassene zegt en wat hij zelf ziet, proeft, voelt en/of ervaart. Dus wanneer we zeggen ‘we gaan lekker een banaan eten’ en daarbij een banaan laten zien, kan het kind een verbinding maken met het woord “banaan” en de banaan die hij ziet.
Behalve dat we taal in een betekenisvolle manier gebruiken is ook de taalrijkheid belangrijk. En dat maakt boeken zo waardevol. In boeken komen zoveel verschillende woorden voor, andere woorden dan die je misschien in de dagelijkse taal gebruikt. Hierdoor zal de woordenschat en taalproductie flink vooruit gaan.
Lezen is voor alle leeftijden
Het is voor ieder kind belangrijk om in aanraking te komen met boeken. Begin er als ouder dus al vroeg mee. Voorlezen aan jonge baby’s is vooral het laten kennis maken met boeken: voelen, proeven en benoemen wat je in het boek ziet. Wanneer baby’s wat ouder worden neemt de interactie met het verhaal toe. Bij dreumesen en peuters gaat het verhaal al meer leven, vanaf dat moment wordt het leuker om interactief voor te lezen. Stel vragen en laat ze meedenken over het verhaal. Het verhaal gaat leven, kinderen raken betrokken bij het verhaal en gaan op avontuur in het boek.
Kinderen die op jonge leeftijd opgroeien met boeken hebben hier op de basisschool een voordeel van; niet alleen qua woordenschat maar ook bij begrijpend lezen. Kinderen in deze leeftijd ontwikkelen zich nog steeds door het lezen van boeken. Ook op de BSO hebben we daarom een mooi aanbod van boeken die aansluiten bij de verschillende interesses van de kinderen.

Voorlezen brengt verbinding tussen het kind en degene die voorleest, waardoor de band sterker wordt. Dus ook de sociale ontwikkeling wordt met het voorlezen gestimuleerd. Door al vroeg te beginnen met voorlezen wordt er een positieve basis gelegd voor het zelfstandig lezen op latere leeftijd. En niet geheel onbelangrijk; Het levert vooral veel leesplezier op!
Wat kun je nog meer met boeken?
De term interactief lezen kwam al even voorbij. Maar wat is het en hoe je doe je dat? Met interactief voorlezen is het belangrijk dat je van te voren zelf weet waar het boek over gaat. Bedenk op welke manier je de kinderen kunt betrekken in het verhaal en kijk welke materialen je bij het voorlezen kunt gebruiken. Denk hierbij aan poppetjes die in het verhaal voorbij komen of verzamel blaadjes als het verhaal over de herfst gaat.
Wanneer de voorbereidingen gedaan zijn en je daadwerkelijk gaat voorlezen bekijk dan eens eerst met de kinderen de kaft van het boek en ga hierover in gesprek. Door hen nieuwsgierig te maken naar de inhoud van het boek vergroot je de betrokkenheid van de kinderen.
Tijdens het lezen van het verhaal probeer je de kinderen te betrekken bij het voorlezen. Stel vragen aan de kinderen zoals ‘wat denk je dat er nu gaat gebeuren’ of ‘hoe gaan ze dit nu weer oplossen’. Ga ook in op ervaringen van de kinderen en vraag bijvoorbeeld of ze zelf ook een keer iets dergelijks hebben gedaan of meegemaakt.
Kijk of de kinderen de woorden uit het verhaal snappen. Leg moeilijke woorden uit door ze bijvoorbeeld uit te beelden of een plaatje te laten zien. Laat af en toe een stilte vallen en geef kinderen de tijd om te reageren. Kinderen hebben deze verwerkingstijd nodig om te reageren op je vraag of het verhaal.
Hieronder zie je het prentenboek van de Kinderboekenweek en het Kinderboekenweek geschenk. Lees hier meer achtergrond over deze boeken. Laat je inspireren door de boeken, het thema van de Kinderboekenweek en ga met de kinderen vol op avontuur van 1 t/m 12 oktober!
Esther van Bentem – Pedagogisch coach

